Thema: zomer We zijn al weer toe aan het laatste thema van dit schooljaar. Wat vliegt de tijd voorbij! Wat hebben we dit jaar weer veel geleerd en gedaan en alles op een speelse-leerwijze. We hebben dit schooljaar veel plezier beleeft. Vanaf volgende week starten we met het thema: zomer, hier werken we 2 weken over. Woordenschat: caravan - zonnen - palmboom - meeuw - strandhuisje - picknicken - zonnebrandolie - zeester - schelp - parasol - zandkasteel - strand. Deze woorden gaan we in klankgroepen (stukjes) klappen en het woord benoemen en omschrijven. Zomerwoorden: https://api.gynzy.com/nl/#!/items/taal
Beginletter - rijmen - woord bij het plaatje - woordstukjes Methode; begrijpend lezen en begrijpend luisteren: Prentenboek: De paraplu. Bij deze methode leren de kinderen de tekst van het verhaal te begrijpen. Ze voorspellen eerst wat zij denken dat erin het verhaal gebeurt n.a.v. de voorkant en de achterkant van het boek. De titel wordt benoemt door de kinderen en ook benoemen de kinderen de begrippen zoals groot - klein / hoog - laag enz. Chronologische volgorde is ook van belang. de juf kopieert de blz. van het boek en de kinderen leggen de plaatjes in de juiste volgorde. vertellen daarbij wat er gebeurt en ook kunnen ze woorden naleggen met de letterdoos. Prentenboek: de allerleukste zomer van de olifant Rijmen in de zomer: http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/rijmen De kinderen leren ook in een reeks van zomerwoorden het eerste en laatste woord te benoemen.Ook wat is het begin van een zin - wat is een woord - wat is een letter. Dit staat op een reep papier geschreven bv. de zon is fijn. Zet een streep onder het begin van de zin of zet een streep onder het derde woord of zet een streep onder een letter - zet een streep onder de tweede letter van het eerste woord. Goed luisteren:naar het strand http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/strand Rekenen: Getalbegrip 1 t/m 12 / getalbegrip: 1 t/m 12 - buurgetallen - meeste / minste - groepjes maken van 3 - 4 - 5 - welk getal komt voor bv. 8 of 14 (dit is nog minder geautomatiseerd dan het getal erna) - getallenvolgorde: 4-5-6-7 of 5-6-8-7 of 7-6-4-5 - rangtelwoorden ( eerste - tweede enz) - minder dan........ - meer dan ........ enz. We besteden ook aandacht aan schaduw - schaduweffecten. Welke positie heeft een voorwerp bv: boven, onder, rechts, links, schuin omhoog , links beneden , links boven, tegenover enz. Enkele rekensites zijn: http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/bijen http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/zomer-onderwater http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/ijs http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/strandballen-visuele-discriminatie http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/zomer-onderwater http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/strandballen-visuele-discriminatie http://digibordonderbouw.nl/index.php/lessen/zomerapart/vlinder Cijfer van de week: Groep 1; herhalen 1 t/m 12 met bovenstaande begrippen. Letters van de komende weken zijn: Letter au van pauw: TV programma: VLL letter au https://www.youtube.com/watch?v=m-sYFcNl8Oc Letter ij van ijs: TV programma: VLL letter ij https://www.youtube.com/watch?v=83SDHW8REl4 Verkeer: thema: meerijden https://www.schoolopseef.nl/lesmateriaal/lesmateriaal-zoeken/schoolomgeving-en-routes/402-meerijden-juni-2018 Thema: Erop uit http://www.schoolopseef.nl/lesmateriaal/lesmateriaal-zoeken/verkeer-diverse/144-er_op_uit_verkeersplaat_20092010 Wij wensen iedereen een fijne zomervakantie, lekker genieten en uitrusten.